You can read the English version of this blog post here.


Forleden fikk jeg mange hjerter. Heldige meg!

Som lærervikar er jeg i ulike klassetrinn. Det er lærerikt, interessant, givende, og utfordrende. Iblant får jeg også fine tegninger, og hjertene delt som bilder, fikk jeg for noen dager siden. Samme dagen hadde jeg også en meget interessant samtale med en av gutta. En med mye energi. Å ha energi er egentlig et sunnhetstegn, men i en undervisningssammenheng med mange elever samlet i et klasserom, ja da er det ikke alltid lett å se den konstruktive siden av «for mye energi.» I alle fall ikke når en er inn og ut av klasser, og ikke alltid rekker å bygge en relasjon til elevene. For meg er relasjonsbygging nøkkelen til læring, utvikling og endring når enn den trengs. 

Den dagen i samtale med den lille gutten, fikk jeg en påminnelse om at alt i livet er en prosess og slik foregikk samtalen vår:

«Jeg synes du har vært superflink i dag. Jeg ser at du virkelig prøver å lytte til beskjeder, og få med deg det som skjer i timene. Men plutselig skjer det noe. Du løper rundt i klassen, lager masse lyder og hører ingen beskjeder. Når du kommer dit, får jeg ingen kontakt med deg. Hva skjer inni deg da? I din kropp når du kommer dit?» spurte jeg han.

Han så på meg og lyttet uten å svare.

«Neste gang, kan du kjenne litt etter i kroppen og hva det er som skjer der når du kommer dit? Når det blir mye energi, når du kjenner at nå du må bare løpe rundt og lage lyder?»

«Jeg har tenkt og tenkt, men jeg vet ikke hva som skjer i kroppen,» svarte han meg spontant. Hans ærlige svar, slo meg ut.

Nei, det å ha kontakt med kroppen er en læringsprosess. Noe vi ikke blir lært opp til. Jeg husker for mange år tilbake oppsøkte jeg en mann som jobbet blant annet med kroppsbevissthet.

«Har du kontakt med kroppen din?» spurte han meg mens jeg lå på benken.

«Ja, det har jeg. Jeg trener, lever sundt og er aktiv» svarte jeg.

«Jo, det er jo greit nok, men er du i kontakt med din kropp?» spurte han meg igjen.

«Ja, selvfølgelig» svarte jeg raskt uten å tenke meg om. Inni meg tenkte jeg allikevel; «for noen rare spørsmål han stiller. Selvfølgelige er jeg i kontakt med min kropp.» 

Det skulle gå 4 år før jeg skjønte den dypere meningen av hans spørsmål.

Ja, kropp er noe vi blir født med, og som vi mange ganger tar som en selvfølge. I alle fall, så lenge den spiller på lag med oss. Vi dyrker kroppen, og lever i et samfunn som dyrker den estetiske fremtoningen av kroppen. Vi er opptatt av å bygge muskler, og mange forsøker iherdig å leve seg opp til det kroppsidealet som samfunnet presenterer for oss, men lytter vi til kroppen?

Det å være i aktivitet og bruke kroppen er superviktig for vår helse på alle plan. Det er det ingen tvil om, men for meg er kroppen vår «hellige tempel.»

Den gjenspeiler våre følelser og tanker. Kroppene våre er ofte barometer for vår helse og andre aspekter av livet.

Glede, tilfredshet, fred, depresjon, skuffelse og angst er alle registrert gjennom kroppen vår. Kroppene våre forteller oss hvilket aspekt av våre liv vi trenger å ta hensyn til.

Den snakker til oss, men lytter vi til signalene? Hva forteller kroppen din akkurat nå om andre aspekter i ditt liv? Hva kan du gjøre i dag for å ivareta kroppens behov?

Det å overkjøre kroppen, dysse den ned fordi den ikke lever opp til kroppsidealet, betyr ikke å lytte til kroppen.

Du har vel hørt uttrykket magefølelse eller hjertesorg, ikke sant? Det ikke uten grunn at disse uttrykkene finnes over alt, på så å si nesten alle språk. De er universale uttrykk som referer til følelser uttrykk gjennom kroppen.

Kroppen prater til oss, og tenk om barna, fra småbarnsalderen, kunne lære seg å bli kjent med den, og dens signaler.

Kanskje en gang i fremtiden, vil skolene ha ulike rom for undervisningen, tilpasset elevenes behov i øyeblikket. For eksempel, et rom for å få ut overskuddsenergien, et rom for ro og stillhet, et rom for kreativitet, og et rom for å ha undervisningen i. Slik at barna utifra sine behov i øyeblikket, kunne oppsøke de ulike rommene. Kanskje det ville ta læring til nye høyder. Hva tenker du? Kunne det være en ide?

Forresten, jeg har nå oppdatert ukens vibrasjon. Jeg håper du liker musikken jeg delte, og den gir deg litt inspirasjon til hva du har foran deg eller hva du måtte trenge for dagen. Via min hjemmeside kan du booke meg som DJ og finne ut om de andre tjenestene jeg tilbyr.